LAATUAUDITITOINTI ON MEITÄ ITSEÄMME VARTEN

ONNEKSI ON ISO 9001 – LAATUJÄRJESTELMÄ AUTTOI ISOSSA MUUTOKSESSA

Cargo Handling Groupilla on ollut ISO 9001 laatujärjestelmä käytössä kaksi vuotta (lue aikaisempi blogipostaus johtamisjärjestelmästämme) ja huhtikuun puolivälissä 2023 ulkoinen laatuauditointi tehtiin meille neljännen kerran. Suurimmat kehut saimme mahtavasta asiakastyytyväisyyden tasosta (9.1/10). Viime vuonna tapahtui myös iso muutos: Venäjän liikenteen loppuminen pisti pelimerkit uuteen asentoon ja meidän oli pakko reagoida nopeasti. Lue alta, miten auditointipäivä eteni, missä olemme menneet oikeaan suuntaa, mitä pitää parantaa ja tuliko saimmeko vielä muita kehuja auditoijalta.

AUDITOINTIA ON TURHA JÄNNITTÄÄ

Auditointipäivä alkaa aamulla klo 9 ja Cargo Handling Groupin johtoryhmä tapaa leppoisin mielin DNV:n johtavan auditoijan Marjo Ansaksen. Ensimmäisillä kerroilla menimme ISO 9001 auditointiin aika jännittyneinä, mutta ei enää. Auditointipäivän tarkoitus ei ole löytää virheitä tai epäkohtia toiminnastamme vaan auttaa meitä itseä tekemään yrityksestämme entistä paremman. Siksi voidaankin sanoa, että johtamisjärjestelmä on ensisijaisesti meitä itseämme varten. Jos onnistumme parantamaan omaa toimintaamme, se näkyy myös asiakkaillemme parempana palveluna.

FOKUS MEILLE TÄRKEIMMISSÄ ASIOISSA

Tänä vuonna omana toiveenamme oli, että auditoinnin fokus on meille tärkeimmissä asioissa eli keskittyisimme yrityksemme uuden strategian läpikäyntiin ja myynnin kehittämiseen. Nämä aiheet ovat nyt erityisen tärkeitä, koska idän liikenteen loppumisella oli suuri vaikutus yrityksemme toimintaan. Meillä ei jääty tilannetta pitkäksi aikaa ihmettelemään vaan teimme nopeita päätöksiä mm. avata varasto Haminan satamaan, laittaa lisää paukkuja merikuljetusten hoitamiseen ja markkinoida huolintapalveluita etenkin meriliikenteen tuojille. Nopean reagointiikyvyn takia olemme pärjänneet muutoksessa ja yrityksemme liikevaihto sekä kannattavuus ovat pysyneet edellisvuoden tasolla.

JOTAIN PUUTTUU: MISSÄ ON ACTION PLAN?

Kehitettävääkin löytyi. Auditoija kertoo, että olemme hyvin tunnistaneet uusia liiketoimintamahdollisuuksia Venäjän liikenteen loppumisen jälkeen. Uusista mahdollisuuksista on myös syntynyt uusia asiakkuuksia ja kauppaa. Kirjallinen ja johdonmukainen action plan eli konkreettiset kehitystoimet uusien mahdollisuuksien saavuttamiseksi meiltä kuitenkin puuttui. Auditoija ohjeistaa, että selkeän, kirjallisen action planin avulla yhdessä sovittua maalia kohti on helpompi mennä. Kirjallinen action plan on nyt jo työn alla ja jo auditoinnin aikana mieleeni tuli monta konkreettista asiaa, joita haluan vielä tämän kevään aikana toteuttaa. Digimarkkinoinnin toimia pitää laittaa alulle ja kesäkuussa toivottavasti kuvaamme jo ensimmäiset videoklipit, joista tulette kuulemaan myöhemmin.

VARASTOKIERROKSELLA KESKUSTELUA KOSTEUDENSEURANNASTA

Lounaan jälkeen on kiva lähteä jaloittelemaan. Laitamme koko porukka kypärät, suojalasit ja turvatakit päälle ja lähdemme varastokierrokselle. Auditoija on tyytyväinen yleiseen siisteyteen varastoissamme. Myös valaistuksesta saamme kiitosta. Led-valot lisäävät työturvallisuutta ja liiketunnistimien takia energiaa säästyy, kun valot palavat vain siellä missä tarvitaan. Keskustelimme myös varastoissamme tapahtuvasta kosteusseurannasta ja siitä, miten tärkeää kosteuden kontrollointi joidenkin tuotteiden kohdalla on. Esimerkiksi tasolasilevyt ovat varastoituna nipuissa kiinni toisissaan eikä levyjen väliin saa muodostua kosteutta. Lasivarastossa meillä on ollut ollut kosteudenpoistojärjestelmä vuodesta 2009 lähtien ja massavarastossa kosteudenseuranta otettiin käyttöön viime vuonna.

LAATUJÄRJESTELMÄ TRANSPELTOLALLE ENSI VUONNA

Ensi vuoden tavoitteena meillä on laajentaa ISO 9001 laatujärjestelmä kattamaan myös oman kuljetusliikkeemme Oy TransPeltola Ltd:n toiminta. Monia hyviä käytäntöjä voidaan sellaisenaan siirtää TransPeltolan toimintaan, mutta kuljetustoimiala tuo tietysti johtamisjärjestelmään paljon uutta. Rekkojen, perävaunujen ja huoltohallin myötä ainakin kalustoluetteloon tulee rutkasti lisää pituutta.

*Kuvassa vasemmalta: Cargo Handling Groupin toimitusjohtaja Jussi Toikka, DNV:n johtava auditoija Marjo Ansas ja terminaalipäällikkö Kari Miettinen.

Samankaltaiset artikkelit

  • EDULLISEMPI RAHTI KOUVOLAN JA VAINIKKALAN
    VÄLILLÄ MYÖS PIENEMMILLE VAUNUMÄÄRILLE

    UUSI YHTEISTYÖ FENNIARAILIN KANSSA Cargo Handling Groupille vuoden 2022 alku toi mukanaan mielenkiintoisen yhteistyön Fenniarailin kanssa. Tammikuussa Fenniarail otti päävastuun Vainikkalan raja-aseman ja Kouvolan varastojemme välisistä rautatiekuljetuksista. Fenniarailin siniset veturit liikennöivät päivittäin Kouvolan terminaalistamme Vainikkalaan ja Vainikkalasta meille Kouvolaan.INVESTOINTIEN MYÖTÄ LIIKENNEMÄÄRÄT KASVUSSACargo Handling Group on viime vuosien aikana tehnyt isoja investointeja Kouvolan terminaalissa mm. varasto-…

  • KOUVOLA CARGO HANDLING 20 VUOTTA

    20 VUOTTA CARGO HANDLINGIN MATKASSA 7.7.2023 Kouvola Cargo Handling täytti 20 vuotta. En aio pitää historialuentoa, mutta kerron miltä on tuntunut olla mukana Cargo Handlingin matkassa ja firman tarinaa tekemässä lähes alkutaipaleelta asti. URASIIRTO HELSINGIN EROTTAJALTA KOUVOLAAN Olen itse ollut firman perustamisesta lähtien yksi Cargo Handling Groupin osaomistajista ja vuodesta 2006 lähtien mukana myös yrityksen…

  • HUIPPUTULOS TRANSPELTOLAN SQAS-ARVIOINNISSA: 90 %

    TRANSPELTOLALLE MAHTAVA TULOS TURVALLISUUS- JA LAATUARVIOINNISSA Koko Cargo Handling Groupissa oli aihetta iloon huhtikuussa, kun oman kuljetusliikkeemme TransPeltolan SQAS turvallisuus- ja laatuarvioinnin tulos selvisi. Tulos oli kerrassaan mahtava: TransPeltolan toiminta täyttää SQAS-järjestelmän vaateet 90 %:sesti. Kaikkien Euroopan kuljetusliikkeiden keskiarvo on 76 %. Kolmen vuoden välein tehtävä arviointi tähtää jatkuvaan parantamiseen. TransPeltola otti kerralla ison parannusloikan…

  • KULJETUSLIIKKEET OSAKSI CARGO HANDLING GROUPIA

    Kouvola Cargo Handling Oy:n omistajaperheiden kuljetusliikkeet Oy TransPeltola Ltd ja Toy-Trans Oy tulivat yrityskaupalla osaksi Cargo Handling Groupia 28.9.2021. Yrityskaupan taustalla on halu siirtää vetovastuuta kuljetusliikkeistä pikkuhiljaa seuraavalle sukupolvelle. TransPeltolan toimitusjohtajana jatkaa edelleen Hannu Peltola ja Toy-Trans Oy:n toimitusjohtajana Reijo Toikka. Kuljetusliikkeet jatkavat myös erillisinä yhtiöinä. Kaupan myötä voimme tarjota parempia kokonaispalveluita asiakkaillemme kun kuljetus-,…

  • RIIKKA HÄYRYNEN: JÄRJESTELMÄT HELPOTTIVAT HUOLINTATYÖTÄ

    TULLAUSTEN RUUHKAUTUMINEN RATKAISTIIN TÖIDEN SUUNNITTELULLA Ammattitaitoinen huolitsija osaa pitää logistiikassa langat käsissään. Hän varmistaa, että asiat tehdään oikeaan aikaan eikä turhia viivytyksiä tule. Maahantulovaiheessa lastien tullaaminen saattaa kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa asiakkaille, kun samaan aikaan saapuvat laivat ja useiden asiakkaiden yhtä aikaa saapuvat lastit ruuhkauttavat huolitsijoiden työpöydät. Ilman tullausta lastit jäävät satamaan odottamaan. Cargo Handling Groupilla…

  • AEO:sta suurin etu on Tullin luottamus

    CARGO HANDLINGILLE AEO-VALTUUTUS Kouvola Cargo Handling Oy sai elokuussa 2025 Tullilta AEO-valtuutuksen. AEO-ohjelman tavoitteena on edistää kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuutta. AEO-toimijana Cargo Handling Groupille tulee sekä velvollisuuksia että etuja. Yritys tekee mm. tullausten omavalvontaa ja jatkuvaa riskienhallintaa ja raportoi niistä Tullille. Yrityksen tilat ja tietojärjestelmät pitää olla turvalliset eikä ulkopuolisilla saa olla pääsyä varastoihin tai kuljetus-…