Mitä ovat HCT-yhdistelmät kuljetuksissa?

HCT-yhdistelmät eli High Capacity Transport -kuljetusyhdistelmät ovat erikoiskuljetuskalustoa, joka ylittää tavallisten kuljetusyhdistelmien koko- ja painorajat. Nämä suurkuljetukset mahdollistavat tehokkaampaa tavarankäsittelyä ja logistiikkaa erityisesti raskaassa liikenteessä. HCT-yhdistelmät vaativat erityisluvan ja noudattavat tiukkoja säädöksiä turvallisuuden varmistamiseksi.

Mitä HCT-yhdistelmät tarkoittavat kuljetusalalla?

HCT-yhdistelmät (High Capacity Transport) ovat erikoiskuljetuskalustoa, joka ylittää Suomen normaalit kuljetusyhdistelmien mitat ja painot. Tavallinen kuljetusyhdistelmä saa olla enintään 25,25 metriä pitkä ja painaa maksimissaan 76 tonnia, kun taas HCT-yhdistelmät voivat olla huomattavasti suurempia ja raskaampia.

Nämä erikoisrahdin kuljetusvälineet on suunniteltu erityisesti teollisuuden tarpeisiin, joissa tarvitaan suurempaa kuljetuskapasiteettia yhdellä kertaa. HCT-yhdistelmät eroavat tavallisista kuljetusyhdistelmistä paitsi kokonsa puolesta myös teknisten vaatimusten ja turvallisuusstandardien osalta.

Nykyaikaisessa logistiikassa HCT-yhdistelmät ovat olennaisia, koska ne parantavat kuljetustalouden tehokkuutta ja vähentävät ympäristökuormitusta. Yhdellä suurella kuljetuksella voidaan korvata useita pienempiä kuljetuksia, mikä säästää polttoainetta ja vähentää liikennettä.

Milloin HCT-yhdistelmää tarvitaan kuljetuksessa?

HCT-yhdistelmää tarvitaan silloin, kun kuljetetaan suuria määriä tavaraa, jotka eivät mahdu tai sovellu tavallisiin kuljetusyhdistelmiin. Tyypillisiä käyttökohteita ovat teollisuuden bulk-tuotteet, konttikuljetukset ja erikoisrahti, joka vaatii suurempaa kuljetuskapasiteettia.

Käytännön tilanteita HCT-yhdistelmien käytölle ovat muun muassa paperiteollisuuden raaka-aineiden kuljetukset, kemianteollisuuden tankkikonttien siirrot ja elintarviketeollisuuden bulk-tuotteiden toimittaminen. Myös useiden konttien samanaikainen kuljetus, kuten B-junat, edellyttää HCT-kalustoa.

Cargo Handling Group käyttää HCT-yhdistelmiä erityisesti konttikuljetuksissa omalla monipuolisella kalustollaan. Kuljetamme näillä yhdistelmillä tehokkaasti bulk-raaka-aineita teollisuuden tarpeisiin, mukaan lukien kemikaalit, kaasut ja vaaralliset aineet ADR-määräysten mukaisesti.

Mitä säädöksiä ja lupia HCT-kuljetukset vaativat?

HCT-kuljetukset vaativat erityisluvan Liikenne- ja viestintävirastolta (Traficom), koska ne ylittävät normaalit liikennesäännöt. Lupahakemus tulee tehdä etukäteen, ja siinä on määriteltävä kuljetettava tavara, reitti, ajankohta ja käytettävä kalusto.

Keskeisiä säädöksiä ovat tieliikennelainsäädäntö, joka määrittelee sallitut mitat ja painot, sekä erikoiskuljetusten turvallisuusmääräykset. Kuljettajalla tulee olla asianmukainen ajolupa ja riittävä kokemus erikoiskuljetuksista. Myös kaluston tulee täyttää tiukat tekniset vaatimukset.

Reittien suunnittelussa on huomioitava teiden kantavuus, sillat ja muut infrastruktuurin rajoitukset. Usein HCT-kuljetukset edellyttävät saattajaa ja erityisiä liikennejärjestelyjä. Me Cargo Handling Groupissa hoidamme lupaprosessit asiakkaidemme puolesta ja suunnittelemme reitit huolellisesti turvallisuuden ja tehokkuuden varmistamiseksi.

HCT-yhdistelmät edustavat kuljetus- ja logistiikka-alan kehitystä kohti suurempaa tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Oikein käytettyinä ne tarjoavat merkittäviä etuja sekä kuljetustaloudessa että logistiikkapalveluiden laadussa. Ammattitaitoinen kumppani varmistaa, että kaikki säädökset täyttyvät ja kuljetukset sujuvat turvallisesti perille.

Samankaltaiset artikkelit

Samankaltaiset artikkelit

  • MIRA MYNTTINEN ON UUSI ASIAKKUUS PÄÄLLIKKÖMME

    ASIAKKUUSPÄÄLLIKKÖ VAHVISTAA CARGO HANDLING GROUPIN MYYNTIÄ Joulukuussa 2023 Cargo Handling Groupin myyntitiimiin liittyi uusi asiakkuuspäällikkömme Mira Mynttinen. ”Uskalsimme rohkeasti lähteä vahvistamaan Cargo Handling Groupin myyntiä ja asiakkuuksien hallintaa, vaikka maailmantaloudessa on nyt epävakauksia ja geopoliittisia jännitteitä. Meillä Cargolla katse on eteenpäin, kuten aina”, Cargo Handling Groupin myyntijohtaja Anu Kujansuu kertoo. Asiakkuuspäällikkö Mira Mynttinen vahvistaa omalla…

  • LAATUAUDITITOINTI ON MEITÄ ITSEÄMME VARTEN

    ONNEKSI ON ISO 9001 – LAATUJÄRJESTELMÄ AUTTOI ISOSSA MUUTOKSESSA Cargo Handling Groupilla on ollut ISO 9001 laatujärjestelmä käytössä kaksi vuotta (lue aikaisempi blogipostaus johtamisjärjestelmästämme) ja huhtikuun puolivälissä 2023 ulkoinen laatuauditointi tehtiin meille neljännen kerran. Suurimmat kehut saimme mahtavasta asiakastyytyväisyyden tasosta (9.1/10). Viime vuonna tapahtui myös iso muutos: Venäjän liikenteen loppuminen pisti pelimerkit uuteen asentoon ja…

  • JUSSI TOIKAN HAASTATTELU: JOKA PÄIVÄ OPIMME UUTTA

    URAPOLKU AUTONKULJETTAJASTA LOGISTIIKKAYRITYKSEN JOHTAJAKSI Jussi Toikka (48 v.) on Cargo Handling Groupin toimitusjohtaja. Jussin urapolku on ollut värikäs, sillä hän on uransa alkuvaiheessa tehnyt töitä mm. autonkuljettajana ja varastotyöntekijänä ja edennyt myöhemmin logistiikkayrityksen johtajaksi. Jussi on edelleen tiiviisti Cargo Handling Groupin jokapäiväisessä työssä mukana: hän tapaa asiakkaita ja suunnittelee tulevia töitä. Haastattelimme Jussia ja hän…

  • LASTAUS- JA PURKUPALVELUILLE KYSYNTÄÄ SATAMASSA

    BULK-TAVARAN KÄSITTELY KESKITTYI HAMINAAN Cargo Handling Group perusti toimipisteen Haminan satamaan maaliskuussa 2022 heti Ukrainan sodan alettua. Monella Cargon asiakkaalla oli ennen sotaa vientiä tai tuontia Venäjältä, mutta heti sodan alettua, tavaravirroille alettiin nopeasti etsiä uusia kuljetusreittejä. Haminan satama osoittautui hyväksi tukikohdaksi Cargo Handling Groupille ja monelle asiakkaallemme. Etenkin bulk-tavaran käsittely on keskittynyt yhä enemmän…

  • KONTTIJUNAN LASTAUS ON TIIMIPELIÄ

    Kun kuulen junan viheltävän konttijunan lähdön merkiksi, tulee aina sama hieno tunne, että olen saanut olla mukana viemässä maailman parhaita suomalaisia vientituotteita maailmalle. Aasiaan olemme kuljettaneet mm. sahatavaraa, sellua ja pakkauskartonkia. Konttijunan koko kapasiteetti (40-60 x 40′ konttia/juna) on varattu yhdelle asiakkaalle, jolloin juna voidaan liikkuu yhtenä kokonaisuutena Vaikka konttijunan lähtö on aina aika juhlallinen…

  • VUOSI 2025 PAKETISSA

    UUDET JUTUT JA INVESTOINNIT Moikka, Joulutunnelmissa ollaan jo varmasti jokainen, mutta tässä tulee Cargo Handling Groupin kuulumiset vuodelta 2025. Blogissa kerron, mitä uusia hommia meillä nyt tehdään ja minkälaisia investointeja teimme tänä vuonna. HAMINASSA PURAMME JA LASTAAMME LAIVOJA Aloitimme vuoden 2025 alussa satamatoimintojen parissa Haminan satamassa. Huolinta- ja varastotoimintojen lisäksi puramme ja lastaamme nyt Haminassa…