Miten valita oikea konttityyppi merikuljetukseen?

Oikean konttityypin valinta merikuljetukseen riippuu tavaran ominaisuuksista, kuljetusvaatimuksista ja kustannustehokkuudesta. Standardikontit sopivat tavallisille tavaroille, kun taas erikoiskontteja tarvitaan lämpötilaherkille tuotteille tai erikokoisille lasteille. Valinta vaikuttaa merkittävästi kuljetusturvallisuuteen ja kustannuksiin.

Mitä erilaisia konttityyppejä merikuljetuksessa käytetään?

Merikuljetuksessa käytetään useita erilaisia konttityyppejä tavaran luonteen mukaan. Standardikontit ovat 20′ ja 40′ kuivakontteja, jotka soveltuvat yleisimmille tavaroille, kuten vaatteille, elektroniikalle ja pakatuille tuotteille. Korkeat HC-kontit tarjoavat lisätilaa korkeammille lasteille.

Kylmäkontit (reefer) säilyttävät vakiolämpötilan ja soveltuvat elintarvikkeille sekä lääkkeille. Avolavakontit (open top) mahdollistavat ylhäältä lastaamisen ja sopivat korkeille koneille tai puutavaralle. Flat rack -kontit on suunniteltu ylisuurille tai erikokoisille tavaroille.

Tankki- ja erikoiskontit kuljettavat nesteitä, kaasuja tai vaarallisia aineita. Cargo Handling Group auttaa valitsemaan oikean konttityypin lastillesi ja tarjoaa asiantuntevaa neuvontaa kaikista saatavilla olevista vaihtoehdoista.

Miten tavaran ominaisuudet vaikuttavat konttivalintaan?

Tavaran fyysiset ominaisuudet määrittävät konttityypin valinnan. Koko ja paino vaikuttavat 20′ vai 40′ kontin valintaan, kun taas korkeus ratkaisee, tarvitaanko tavallista vai HC-konttia. Lämpötilaherkät tuotteet vaativat kylmäkontin.

Herkkien tavaroiden, kuten elektroniikan tai taideteosten, kuljetus edellyttää vakiokonttia, joka suojaa kosteudelta ja tärinältä. Kemikaalit ja vaaralliset aineet tarvitsevat erikoiskontteja turvallisuusmääräysten mukaisesti.

Erikokoiset koneet tai rakennuselementit sopivat flat rack -kontteihin, kun taas nesteet kulkevat tankkikonteissa. Meillä on kokemusta monenlaisen lastin lastauksesta ja turvallisesta lastinkiinnityksestä. Teemme tarvittaessa ennakkoon lastaus- ja tuentasuunnitelman asiakkaan hyväksyttäväksi.

Mitkä ovat yleisimmät virheet konttityyppiä valittaessa?

Yleisin virhe on väärän koon valinta, joka johtaa turhiin kustannuksiin tai riittämättömään tilaan. Liian pieni kontti pakottaa jakamaan lastin useampaan konttiin, kun taas liian suuri kontti nostaa tarpeettomasti rahtikuluja.

Lämpötilavaatimusten huomiotta jättäminen voi pilata koko lastin. Monet unohtavat, että esimerkiksi elektroniikka ja lääkkeet voivat kärsiä äärimmäisistä lämpötiloista pitkillä merimatkoilla.

Kuormausmahdollisuuksien unohtaminen aiheuttaa ongelmia terminaaleissa. Jos tavara vaatii erikoisnosturia tai ylhäältä lastausta, tavallinen kontti ei sovellu. Kustannustehokkuuden laiminlyönti näkyy usein liian kalliin konttityypin valinnassa, kun edullisempi vaihtoehto olisi riittänyt. Tarjoamme konttien lastauspalvelua ja varastointia Kouvolassa ja Haminan satamassa, mikä helpottaa oikean ratkaisun löytämistä.

Oikea konttivalinta edellyttää tavaran ominaisuuksien huolellista analysointia ja kuljetusvaatimusten ymmärtämistä. Kokeneen kumppanin avulla vältät kalliit virheet ja varmistat lastin turvallisen perillemenon. Ota yhteyttä, niin autamme löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivan konttiratkaisun merikuljetuksiin.

Samankaltaiset artikkelit

Samankaltaiset artikkelit

  • RIIKKA HÄYRYNEN: JÄRJESTELMÄT HELPOTTIVAT HUOLINTATYÖTÄ

    TULLAUSTEN RUUHKAUTUMINEN RATKAISTIIN TÖIDEN SUUNNITTELULLA Ammattitaitoinen huolitsija osaa pitää logistiikassa langat käsissään. Hän varmistaa, että asiat tehdään oikeaan aikaan eikä turhia viivytyksiä tule. Maahantulovaiheessa lastien tullaaminen saattaa kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa asiakkaille, kun samaan aikaan saapuvat laivat ja useiden asiakkaiden yhtä aikaa saapuvat lastit ruuhkauttavat huolitsijoiden työpöydät. Ilman tullausta lastit jäävät satamaan odottamaan. Cargo Handling Groupilla…

  • AEO:sta suurin etu on Tullin luottamus

    CARGO HANDLINGILLE AEO-VALTUUTUS Kouvola Cargo Handling Oy sai elokuussa 2025 Tullilta AEO-valtuutuksen. AEO-ohjelman tavoitteena on edistää kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuutta. AEO-toimijana Cargo Handling Groupille tulee sekä velvollisuuksia että etuja. Yritys tekee mm. tullausten omavalvontaa ja jatkuvaa riskienhallintaa ja raportoi niistä Tullille. Yrityksen tilat ja tietojärjestelmät pitää olla turvalliset eikä ulkopuolisilla saa olla pääsyä varastoihin tai kuljetus-…

  • LAATUAUDITITOINTI ON MEITÄ ITSEÄMME VARTEN

    ONNEKSI ON ISO 9001 – LAATUJÄRJESTELMÄ AUTTOI ISOSSA MUUTOKSESSA Cargo Handling Groupilla on ollut ISO 9001 laatujärjestelmä käytössä kaksi vuotta (lue aikaisempi blogipostaus johtamisjärjestelmästämme) ja huhtikuun puolivälissä 2023 ulkoinen laatuauditointi tehtiin meille neljännen kerran. Suurimmat kehut saimme mahtavasta asiakastyytyväisyyden tasosta (9.1/10). Viime vuonna tapahtui myös iso muutos: Venäjän liikenteen loppuminen pisti pelimerkit uuteen asentoon ja…

  • EDULLISEMPI RAHTI KOUVOLAN JA VAINIKKALAN
    VÄLILLÄ MYÖS PIENEMMILLE VAUNUMÄÄRILLE

    UUSI YHTEISTYÖ FENNIARAILIN KANSSA Cargo Handling Groupille vuoden 2022 alku toi mukanaan mielenkiintoisen yhteistyön Fenniarailin kanssa. Tammikuussa Fenniarail otti päävastuun Vainikkalan raja-aseman ja Kouvolan varastojemme välisistä rautatiekuljetuksista. Fenniarailin siniset veturit liikennöivät päivittäin Kouvolan terminaalistamme Vainikkalaan ja Vainikkalasta meille Kouvolaan.INVESTOINTIEN MYÖTÄ LIIKENNEMÄÄRÄT KASVUSSACargo Handling Group on viime vuosien aikana tehnyt isoja investointeja Kouvolan terminaalissa mm. varasto-…

  • OLEMME NYT MYÖS HAMINAKOTKAN SATAMASSA!

    VARASTOTILAA LAIVALLA SAAPUVALLE TRANSITO-TAVARALLE HAMINAKOTKAN SATAMASSA Cargo Handling Group on avannut varaston HaminaKotkan satamaan. Kaikenlaisen välivarastoinnin tarve on lisääntynyt viime viikkojen aikana, sillä monien asiakkaiden logistiikka on nyt suuressa muutoksessa: mietitään uusia kuljetusreittejä, kuljetusmuodon muutoksia, lastien siirtokuormauksia konteista trailereihin jne. Uuden toimipisteen avaamisella vastaamme etenkin tullivarastoinnin kasvaneeseen kysyntään. Tullivarastoinnin etuna on se, että tavaroita voidaan…

  • HUIPPUTULOS TRANSPELTOLAN SQAS-ARVIOINNISSA: 90 %

    TRANSPELTOLALLE MAHTAVA TULOS TURVALLISUUS- JA LAATUARVIOINNISSA Koko Cargo Handling Groupissa oli aihetta iloon huhtikuussa, kun oman kuljetusliikkeemme TransPeltolan SQAS turvallisuus- ja laatuarvioinnin tulos selvisi. Tulos oli kerrassaan mahtava: TransPeltolan toiminta täyttää SQAS-järjestelmän vaateet 90 %:sesti. Kaikkien Euroopan kuljetusliikkeiden keskiarvo on 76 %. Kolmen vuoden välein tehtävä arviointi tähtää jatkuvaan parantamiseen. TransPeltola otti kerralla ison parannusloikan…