RIIKKA HÄYRYNEN: JÄRJESTELMÄT HELPOTTIVAT HUOLINTATYÖTÄ

TULLAUSTEN RUUHKAU­TUMINEN RATKAISTIIN TÖIDEN SUUNNITTELULLA

Ammattitaitoinen huolitsija osaa pitää logistiikassa langat käsissään. Hän varmistaa, että asiat tehdään oikeaan aikaan eikä turhia viivytyksiä tule. Maahantulo­vaiheessa lastien tullaaminen saattaa kuitenkin aiheuttaa päänvaivaa asiakkaille, kun samaan aikaan saapuvat laivat ja useiden asiakkaiden yhtä aikaa saapuvat lastit ruuhkauttavat huolitsijoiden työpöydät. Ilman tullausta lastit jäävät satamaan odottamaan.

Cargo Handling Groupilla tullausten ruuhkautuminen ratkaistiin töiden suunnittelulla ja tullausten hyvällä ennakko­valmistelulla. Jokaiselle asiakkaallemme on myös nimetty huolitsija, joka vastaa tullausten sujuvuudesta alusta loppuun. Huolitsijamme Riikka Häyrynen kertoo tässä blogissa omasta työstään. Nopeatempoisuus sekä vaihtuvat tilanteet ovat Riikan mielestä parasta huolitsijan työssä ja tekevät työstä mielenkiintoisen. Riikka myös kertoo miten digitalisaatio on mullistanut huolinta-alaa ja miten sähköiset järjestelmät helpottivat huolintatyötä.

NIMETTY HUOLITSIJA VASTAA TULLAUSTEN SUJUVUUDESTA

Tullaaminen saattaa aiheuttaa joskus pullonkauloja ja ruuhkaantumista logistiikkaketjussa. Jos useampi laiva saapuu samanaikaisesti satamaan, huolitsijoilla on kova työ tullausruuhkan purkamisessa. Cargo Handling Group otti tämän haasteena ja mietti, miten voimme nopeuttaa omien asiakkaidemme tullausten läpimenoaikoja. Olemme panostaneet töiden suunnitteluun ja oikea-aikaiseen tekemiseen tullauksissa. Huolitsijamme Riikka Häyrynen kertoo, että jokaisella Cargo Handlingin asiakkaalla on oma nimetty huolitsija, joka vastaa tullausten sujuvuudesta. Hän tuntee hyvin asiakkaan liiketoiminnan ja pitää heihin yhteyttä. Huolitsija tekee tullaukset hyvissä ajoin ennen laivan saapumista valmiiksi ja hankkii ajoissa tarvittavat asiakirjat. Kun laiva saapuu satamaan, huolitsijan tehtäväksi jää vain lähettää ennakkoon valmisteltu tullaussanoma Tullin järjestelmään. Jos Tulli ei pyydä lisäselvitystä tullaukseen liittyen tai halua tarkastaa tavaraa, lasti voi heti jatkaa matkaa ilman turhaa odotusta.

TULLI-ILMOITUKSET LEIMATTIIN TULLISSA

Riikka Häyrynen tuli Cargo Handling Groupille huolitsijaksi 17 vuotta sitten. Aluksi Riikka hoiti tullivaraston kirjanpitoa Cargo Handling Groupin varastossa entisen Voikkaan paperitehtaan varastossa. Tuolloin melkein kaikki Kymenlaakson varastot pullistelivat tullaamatonta transito-elektroniikkaa, jotka lastattiin varastoilta edelleen Venäjälle. Transito-liikennettä hoidettiin vielä aika yksinkertaisilla ohjelmistoilla ja paljon tehtiin manuaalista tallennustyötä. Riikka muistaa vielä hyvin, kun huolitsijat täyttivät joka päivä kymmeniä Tir Carnet passitusasiakirjoja. Monisivuisen Tir Canet passitusvihkon sivujen väliin laitettiin kalkkeeripaperit, jotka jäljensivät tekstin ”tirrin” seuraaville sivuille vähentäen näin manuaalista kirjoitustyötä. Muutenkin tulli-ilmoitukset tulostettiin paperille ja leimattiin Kouvolan tullissa vielä pitkään 2000-luvulla. Ainoastaan T1-passituksia alettiin lähettämään Tullin EDI-sanomana vuodesta 2003 alkaen.  

HUOLITSIJOIDEN TYÖ MONIPUOLISTUI

Transito-boomin jälkeen huolitsijoiden työ Cargo Handling Groupilla monipuolistui ja sähköiset järjestelmät kehittyivät kovaa vauhtia. Varastologistiikan sekä Paperi- ja kartonkilastausten alkamisen myötä Cargo Handlingillä alettiin tekemään enemmän vientitullauksia ja volyymien kasvaessa mukaan tuli myös EDI-sanomaliikenne asiakkaan kanssa. Rautatieliikenne Venäjälle ja tuonti Venäjältä lisääntyivät 2010-luvulla ja sen myötä myös vienti- ja tuontitullausten määrä lisääntyi. Tuolloin kaikki tulli-ilmoitukset tehtiin jo sähköisesti.

Riikka Häyrynen kokee, että uransa alkuaikoina ns. transito-huolitsijana työ Cargo Handlingilla oli hyvin yksipuolista verrattuna nykyiseen, vaikka käsittelymäärät olivat silloin valtavat. Nyt Riikan työtehtäviin kuuluvat monipuoliset vienti- ja tuontitullaukset sekä kuljetusten, lastausten ja purkausten järjestelyt.

TÖIDEN ORGANISOINTI AUTTAA KIIREESSÄ

Huolitsijan työssä tyypillistä on se, että työt eivät jakaudu tasaisesti joka päivälle tai päivän jokaiselle tunnille. Joskus tulee selviä kiirehuippuja. Jos työtä tulee kerralla paljon, se on joskus stressaavaa. Töiden organisointi kuitenkin auttaa kiireessä. Riikka Häyrynen on tehnyt huolitsijan työtä jo niin pitkään, että töiden organisointi on hänelle helppoa. Hän osaa priorisoida kiireisimmät työtehtävät ja arvioida omaan ajankäyttöään hyvin. ”Pikkujutun voi aina hoitaa heti alta pois ja jatkaa sitten isomman kokonaisuuden parissa”, Riikka sanoo.  

YHTEISPELI TOIMII HUOLITSIJOIDEN JA VARASTON VÄLILLÄ

Riikka haluaa nostaa esille Cargo Handling Groupin huolitsijoiden ja varaston henkilökunnan hyvän yhteishengen. Yhteispeli huolitsijoiden ja varaston välillä toimii. ”Töitä ja aikatauluja suunnitellaan yhdessä ja kommunikointi on mutkatonta. Kaveria autetaan ja ongelmia ratkotaan yhdessä”, Riikka kehuu ja toteaa hyvän yhteishengen näkyvän myös asiakkaille hyvänä asiakaspalveluna. 

DIGITALISAATIO SUURIN MUUTOS HUOLINTA-ALALLA

Riikka Häyrynen kertoo, että digitalisaatio on ollut suurin muutos huolinta-alalla hänen uransa aikana. Tullissa alkoi 2000-luvun alussa uusien tullausjärjestelmien rakentaminen ja sanomaliikenteen testaukset. Viennit, tuonnit ja passitukset muuttuivat pikkuhiljaa sähköisiksi. Sitä ennen huolitsijat kävivät Tullissa leimauttamassa paperilomakkeita.

”Sähköiset järjestelmät ovat helpottaneet valtavasti käytännön työtä”, Riikka sanoo. Järjestelmät ovat myös mahdollistaneet esim. tullausten tekemisen mille tahansa rajapaikalle etänä, vaikka meiltä Kouvolasta käsin. Järjestelmäkehityksessä mukana pysyminen on Riikan mielestä hänen työssään sekä haasteellista että mielenkiintoista. Järjestelmät muuttuvat koko ajan fiksummiksi ja opastavat käyttäjää. Olisi mahdotonta kuvitella paluuta paperilomakkeiden ja leimojen maailmaan.

Yhteydenpito asiakkaiden kanssa on myös muuttunut. Vielä 10 vuotta sitten puhelimet pirisivät huolitsijan toimistossa koko ajan, mutta nyt asiat, joilla ei ole ihan tulipalokiirettä, hoidetaan mieluummin sähköpostilla tai viestisovellusten kautta. ”Viesti tavoittaa asiakkaan silloin kun hänellä on sopiva aika paneutua asiaan. Soittamiseen on tullut suurempi kynnys ja puhelimitse ihmisiä on hankalampi tavoittaa nykyään”, Riikka sanoo. Kiireelliset asiat hoidetaan kuitenkin nykyäänkin puhelimella, jotta saadaan nopeasti selväksi.   

Riikka Häyrynen, huolitsija

  • Aloitti huolitsijana v. 2007
  • Huolitsija mm. järjestää kuljetuksia, tekee tullauksia, laatii kuljetusasiakirjoja
  • Kivaa töissä: Cargo Handlingin mahtava työporukka ja yhteishenki, jokainen päivä on erilainen
  • Hauska muisto töistä: Turkkilainen kuljettaja yöpyi Cargo Handlingin parkissa Kouvolassa. Yön aikana häneltä oli varastettu trangia-keitin. Kuljettaja kävi tosi kuumana ja epäili varkaudesta muita parkissa olleita kuljettajia. Kuljettaja vaati paikalle poliisia selvittämään asiaa. Poliisi ei tullut paikalle, mutta turkin kielen tulkkausapua saimme kouvolalaiselta pitserian omistajalta. Kuljettaja pääsi katsomaan valvontakameran tallenteita toimistolle ja kahvikupin äärellä suurin suuttumus hävisi. Valitettavasti trangian varkaus ei kuitenkaan selvinnyt.

Samankaltaiset artikkelit

  • JUSSI TOIKAN HAASTATTELU: JOKA PÄIVÄ OPIMME UUTTA

    URAPOLKU AUTONKULJETTAJASTA LOGISTIIKKAYRITYKSEN JOHTAJAKSI Jussi Toikka (48 v.) on Cargo Handling Groupin toimitusjohtaja. Jussin urapolku on ollut värikäs, sillä hän on uransa alkuvaiheessa tehnyt töitä mm. autonkuljettajana ja varastotyöntekijänä ja edennyt myöhemmin logistiikkayrityksen johtajaksi. Jussi on edelleen tiiviisti Cargo Handling Groupin jokapäiväisessä työssä mukana: hän tapaa asiakkaita ja suunnittelee tulevia töitä. Haastattelimme Jussia ja hän…

  • KOUVOLA CARGO HANDLING 20 VUOTTA

    20 VUOTTA CARGO HANDLINGIN MATKASSA 7.7.2023 Kouvola Cargo Handling täytti 20 vuotta. En aio pitää historialuentoa, mutta kerron miltä on tuntunut olla mukana Cargo Handlingin matkassa ja firman tarinaa tekemässä lähes alkutaipaleelta asti. URASIIRTO HELSINGIN EROTTAJALTA KOUVOLAAN Olen itse ollut firman perustamisesta lähtien yksi Cargo Handling Groupin osaomistajista ja vuodesta 2006 lähtien mukana myös yrityksen…

  • KULJETUSLIIKKEET OSAKSI CARGO HANDLING GROUPIA

    Kouvola Cargo Handling Oy:n omistajaperheiden kuljetusliikkeet Oy TransPeltola Ltd ja Toy-Trans Oy tulivat yrityskaupalla osaksi Cargo Handling Groupia 28.9.2021. Yrityskaupan taustalla on halu siirtää vetovastuuta kuljetusliikkeistä pikkuhiljaa seuraavalle sukupolvelle. TransPeltolan toimitusjohtajana jatkaa edelleen Hannu Peltola ja Toy-Trans Oy:n toimitusjohtajana Reijo Toikka. Kuljetusliikkeet jatkavat myös erillisinä yhtiöinä. Kaupan myötä voimme tarjota parempia kokonaispalveluita asiakkaillemme kun kuljetus-,…

  • MIRA MYNTTINEN ON UUSI ASIAKKUUS PÄÄLLIKKÖMME

    ASIAKKUUSPÄÄLLIKKÖ VAHVISTAA CARGO HANDLING GROUPIN MYYNTIÄ Joulukuussa 2023 Cargo Handling Groupin myyntitiimiin liittyi uusi asiakkuuspäällikkömme Mira Mynttinen. ”Uskalsimme rohkeasti lähteä vahvistamaan Cargo Handling Groupin myyntiä ja asiakkuuksien hallintaa, vaikka maailmantaloudessa on nyt epävakauksia ja geopoliittisia jännitteitä. Meillä Cargolla katse on eteenpäin, kuten aina”, Cargo Handling Groupin myyntijohtaja Anu Kujansuu kertoo. Asiakkuuspäällikkö Mira Mynttinen vahvistaa omalla…

  • OLEMME NYT MYÖS HAMINAKOTKAN SATAMASSA!

    VARASTOTILAA LAIVALLA SAAPUVALLE TRANSITO-TAVARALLE HAMINAKOTKAN SATAMASSA Cargo Handling Group on avannut varaston HaminaKotkan satamaan. Kaikenlaisen välivarastoinnin tarve on lisääntynyt viime viikkojen aikana, sillä monien asiakkaiden logistiikka on nyt suuressa muutoksessa: mietitään uusia kuljetusreittejä, kuljetusmuodon muutoksia, lastien siirtokuormauksia konteista trailereihin jne. Uuden toimipisteen avaamisella vastaamme etenkin tullivarastoinnin kasvaneeseen kysyntään. Tullivarastoinnin etuna on se, että tavaroita voidaan…

  • ISO 9001 LAATUJÄRJESTELMÄ ON TOIMINTAMME SELKÄRANKA

    Kouvola Cargo Handling Oy:llä on kesästä 2021 lähtien ollut ISO 9001 laatujärjestelmä. Järjestelmän myötä koko henkilökuntamme on mukana kehittämässä toimintaamme ja hyviä työtapoja ja käytäntöjä on nyt dokumentoitu aikaisempaa paremmin. Myös johtamiseen on saatu järjestelmän myötä uusia ajatuksia ja sisäistä viestintää on parannettu mm. säännöllisen työryhmätyöskentelyn ja sähköisten infotaulujen avulla. Tarkastelemme omaa toimintaamme säännöllisesti ja…