Miten valita oikea konttityyppi merikuljetukseen?

Oikean konttityypin valinta merikuljetukseen riippuu tavaran ominaisuuksista, kuljetusvaatimuksista ja kustannustehokkuudesta. Standardikontit sopivat tavallisille tavaroille, kun taas erikoiskontteja tarvitaan lämpötilaherkille tuotteille tai erikokoisille lasteille. Valinta vaikuttaa merkittävästi kuljetusturvallisuuteen ja kustannuksiin.

Mitä erilaisia konttityyppejä merikuljetuksessa käytetään?

Merikuljetuksessa käytetään useita erilaisia konttityyppejä tavaran luonteen mukaan. Standardikontit ovat 20′ ja 40′ kuivakontteja, jotka soveltuvat yleisimmille tavaroille, kuten vaatteille, elektroniikalle ja pakatuille tuotteille. Korkeat HC-kontit tarjoavat lisätilaa korkeammille lasteille.

Kylmäkontit (reefer) säilyttävät vakiolämpötilan ja soveltuvat elintarvikkeille sekä lääkkeille. Avolavakontit (open top) mahdollistavat ylhäältä lastaamisen ja sopivat korkeille koneille tai puutavaralle. Flat rack -kontit on suunniteltu ylisuurille tai erikokoisille tavaroille.

Tankki- ja erikoiskontit kuljettavat nesteitä, kaasuja tai vaarallisia aineita. Cargo Handling Group auttaa valitsemaan oikean konttityypin lastillesi ja tarjoaa asiantuntevaa neuvontaa kaikista saatavilla olevista vaihtoehdoista.

Miten tavaran ominaisuudet vaikuttavat konttivalintaan?

Tavaran fyysiset ominaisuudet määrittävät konttityypin valinnan. Koko ja paino vaikuttavat 20′ vai 40′ kontin valintaan, kun taas korkeus ratkaisee, tarvitaanko tavallista vai HC-konttia. Lämpötilaherkät tuotteet vaativat kylmäkontin.

Herkkien tavaroiden, kuten elektroniikan tai taideteosten, kuljetus edellyttää vakiokonttia, joka suojaa kosteudelta ja tärinältä. Kemikaalit ja vaaralliset aineet tarvitsevat erikoiskontteja turvallisuusmääräysten mukaisesti.

Erikokoiset koneet tai rakennuselementit sopivat flat rack -kontteihin, kun taas nesteet kulkevat tankkikonteissa. Meillä on kokemusta monenlaisen lastin lastauksesta ja turvallisesta lastinkiinnityksestä. Teemme tarvittaessa ennakkoon lastaus- ja tuentasuunnitelman asiakkaan hyväksyttäväksi.

Mitkä ovat yleisimmät virheet konttityyppiä valittaessa?

Yleisin virhe on väärän koon valinta, joka johtaa turhiin kustannuksiin tai riittämättömään tilaan. Liian pieni kontti pakottaa jakamaan lastin useampaan konttiin, kun taas liian suuri kontti nostaa tarpeettomasti rahtikuluja.

Lämpötilavaatimusten huomiotta jättäminen voi pilata koko lastin. Monet unohtavat, että esimerkiksi elektroniikka ja lääkkeet voivat kärsiä äärimmäisistä lämpötiloista pitkillä merimatkoilla.

Kuormausmahdollisuuksien unohtaminen aiheuttaa ongelmia terminaaleissa. Jos tavara vaatii erikoisnosturia tai ylhäältä lastausta, tavallinen kontti ei sovellu. Kustannustehokkuuden laiminlyönti näkyy usein liian kalliin konttityypin valinnassa, kun edullisempi vaihtoehto olisi riittänyt. Tarjoamme konttien lastauspalvelua ja varastointia Kouvolassa ja Haminan satamassa, mikä helpottaa oikean ratkaisun löytämistä.

Oikea konttivalinta edellyttää tavaran ominaisuuksien huolellista analysointia ja kuljetusvaatimusten ymmärtämistä. Kokeneen kumppanin avulla vältät kalliit virheet ja varmistat lastin turvallisen perillemenon. Ota yhteyttä, niin autamme löytämään juuri sinun tarpeisiisi sopivan konttiratkaisun merikuljetuksiin.

Samankaltaiset artikkelit

Samankaltaiset artikkelit

  • HUIPPUTULOS TRANSPELTOLAN SQAS-ARVIOINNISSA: 90 %

    TRANSPELTOLALLE MAHTAVA TULOS TURVALLISUUS- JA LAATUARVIOINNISSA Koko Cargo Handling Groupissa oli aihetta iloon huhtikuussa, kun oman kuljetusliikkeemme TransPeltolan SQAS turvallisuus- ja laatuarvioinnin tulos selvisi. Tulos oli kerrassaan mahtava: TransPeltolan toiminta täyttää SQAS-järjestelmän vaateet 90 %:sesti. Kaikkien Euroopan kuljetusliikkeiden keskiarvo on 76 %. Kolmen vuoden välein tehtävä arviointi tähtää jatkuvaan parantamiseen. TransPeltola otti kerralla ison parannusloikan…

  • EDULLISEMPI RAHTI KOUVOLAN JA VAINIKKALAN
    VÄLILLÄ MYÖS PIENEMMILLE VAUNUMÄÄRILLE

    UUSI YHTEISTYÖ FENNIARAILIN KANSSA Cargo Handling Groupille vuoden 2022 alku toi mukanaan mielenkiintoisen yhteistyön Fenniarailin kanssa. Tammikuussa Fenniarail otti päävastuun Vainikkalan raja-aseman ja Kouvolan varastojemme välisistä rautatiekuljetuksista. Fenniarailin siniset veturit liikennöivät päivittäin Kouvolan terminaalistamme Vainikkalaan ja Vainikkalasta meille Kouvolaan.INVESTOINTIEN MYÖTÄ LIIKENNEMÄÄRÄT KASVUSSACargo Handling Group on viime vuosien aikana tehnyt isoja investointeja Kouvolan terminaalissa mm. varasto-…

  • KONTTIASIAKKAILLE UUSI PALVELU:
    KULJETUKSET SIDE LOADER KONTTIPERÄVAUNULLA

    ITSE LASTAAVA KONTIPERÄVAUNU (SIDE LOADER) LAAJENTAA PALVELUITAMME KONTTIKULJETUKSISSA Cargo Handling Group ja oma kuljetusliikkeemme TransPeltola ovat vuosi vuodelta profiloituneet yhä selvemmin konttikuljetusten asiantuntijana. Iso osa bisneksestämme liittyy jollain tavalla konttikuljetukseen: puramme monenlaisia bulk tuotteita paineilmalla puhaltamalla ja kippaamalla, lastaamme ja puramme kemikaaleja ja kaasuja (ADR kuljetus), HCT-yhdistelmillä kuljetamme 2 x 45’ konttia samanaikaisesti jne. Lisäksi…

  • KONTTIJUNAN LASTAUS ON TIIMIPELIÄ

    Kun kuulen junan viheltävän konttijunan lähdön merkiksi, tulee aina sama hieno tunne, että olen saanut olla mukana viemässä maailman parhaita suomalaisia vientituotteita maailmalle. Aasiaan olemme kuljettaneet mm. sahatavaraa, sellua ja pakkauskartonkia. Konttijunan koko kapasiteetti (40-60 x 40′ konttia/juna) on varattu yhdelle asiakkaalle, jolloin juna voidaan liikkuu yhtenä kokonaisuutena Vaikka konttijunan lähtö on aina aika juhlallinen…

  • JUSSI TOIKAN HAASTATTELU: JOKA PÄIVÄ OPIMME UUTTA

    URAPOLKU AUTONKULJETTAJASTA LOGISTIIKKAYRITYKSEN JOHTAJAKSI Jussi Toikka (48 v.) on Cargo Handling Groupin toimitusjohtaja. Jussin urapolku on ollut värikäs, sillä hän on uransa alkuvaiheessa tehnyt töitä mm. autonkuljettajana ja varastotyöntekijänä ja edennyt myöhemmin logistiikkayrityksen johtajaksi. Jussi on edelleen tiiviisti Cargo Handling Groupin jokapäiväisessä työssä mukana: hän tapaa asiakkaita ja suunnittelee tulevia töitä. Haastattelimme Jussia ja hän…

  • MITEN PÄRJÄÄMME MUUTOKSESSA?

    VAIN MUUTOS ON VARMAA Ukrainan sodan alkaminen ja siitä seurannut logistiikan muutos näkyi meidän yrityksessämme nopeasti. Ajattelin aluksi, että nyt kaikki työt loppuvat ja että miten tästä selvitään. Oma isäni on johtanut kuljetusliikettä (TransPeltola) ja ollut mukana Venäjän liikenteessä jo 1980-luvulta lähtien. Hän totesi heti, että todellakin tästä selvitään ja että ollaan sitä oltu pahemmissakin…