Miten HCT-yhdistelmien käyttöönotto vaikuttaa polttoainekustannuksiin verrattuna perinteisiin kuljetusajoneuvoihin?

HCT-yhdistelmät voivat vähentää polttoainekustannuksia 10-30% verrattuna perinteisiin kuljetusajoneuvoihin kuljetettua tavaratonnia kohden. Säästö perustuu suurempaan kuljetuskapasiteettiin, jolloin samalla polttoainemäärällä voidaan kuljettaa enemmän tavaraa. Tehokkuushyöty riippuu kuljetusreiteistä, kuormien täyttöasteesta ja ajoneuvon teknisistä ominaisuuksista. HCT-kaluston hankintakustannukset ovat korkeammat, mutta polttoainesäästöt tuovat merkittäviä etuja pitkällä aikavälillä.

Mitä HCT-yhdistelmät ovat ja miten ne eroavat perinteisistä kuljetusajoneuvoista?

HCT-yhdistelmät (High Capacity Transport) ovat tavallista pidempiä ja raskaampia ajoneuvoyhdistelmiä, joiden kokonaispituus voi olla jopa 34,5 metriä ja kokonaispaino 76 tonnia. Perinteisten ajoneuvoyhdistelmien enimmäispituus on yleensä 25,25 metriä ja kokonaispaino 64-68 tonnia. HCT-kaluston merkittävin etu on huomattavasti suurempi kuljetuskapasiteetti yhtä ajoneuvoa kohden.

HCT-yhdistelmät jakautuvat erilaisiin tyyppeihin käyttötarkoituksen mukaan. Näitä ovat esimerkiksi B-trailerit, kippaavat konttialustat sekä side loader -yhdistelmät. Eri mallit soveltuvat erilaisiin kuljetustarpeisiin kuten konttien siirtoon, raaka-aineiden kuljetuksiin tai kappaletavarakuljetuksiin. Monipuolinen HCT-kalusto mahdollistaa tehokkaan kuljetuskapasiteetin erilaisissa logistiikan tehtävissä.

HCT-yhdistelmien tekniset ratkaisut ovat kehittyneempiä kuin perinteisissä ajoneuvoissa. Niissä on usein enemmän akseleita, kehittyneemmät jarrujärjestelmät ja edistyneemmät turvallisuusominaisuudet. Meillä on kokemusta monipuolisesta HCT-kalustosta, jota hyödynnämme erityisesti konttikuljetuksissa, mikä onkin parasta osaamistamme.

Kuinka paljon polttoainetta HCT-yhdistelmät säästävät kuljetettua tavaratonnia kohden?

HCT-yhdistelmät säästävät tyypillisesti 10-30% polttoainetta kuljetettua tavaratonnia kohden verrattuna perinteisiin kuljetusajoneuvoihin. Vaikka kokonaispolttoaineenkulutus voi olla suurempi yhden HCT-ajoneuvon kohdalla, kuljetettua tavaramäärää kohden laskettuna polttoainetehokkuus on merkittävästi parempi. Suurempi kuormatila ja korkeampi kokonaispaino mahdollistavat useamman kuljetusyksikön siirtämisen yhdellä ajoneuvolla.

Polttoainesäästön suuruus vaihtelee eri tekijöiden mukaan. Kuljetusreitin ominaisuudet vaikuttavat merkittävästi: pitkillä ja suorilla reiteillä HCT-yhdistelmien edut korostuvat, kun taas kaupunkialueilla ja mutkaisilla teillä etu voi jäädä pienemmäksi. Kuorman täyttöaste on myös ratkaiseva tekijä – mitä täydempi kuorma, sitä suurempi suhteellinen polttoainesäästö.

Esimerkiksi 76 tonnin HCT-yhdistelmällä voidaan kuljettaa samalla polttoainemäärällä enemmän tavaraa kuin kahdella pienemmällä ajoneuvolla. Tämä näkyy suoraan alentuneina polttoainekustannuksina kuljetettua tavarayksikköä kohden sekä pienempänä hiilijalanjälkenä.

Mitkä ovat HCT-yhdistelmien käyttöönoton kustannukset verrattuna saavutettuihin polttoainesäästöihin?

HCT-yhdistelmien hankintakustannukset ovat tyypillisesti 20-40% korkeammat kuin perinteisten kuljetusajoneuvojen. Korkeampi hinta johtuu suuremmasta koosta, kehittyneemmästä tekniikasta ja erikoisrakenteista. Takaisinmaksuaika vaihtelee kahdesta viiteen vuoteen riippuen vuosittaisista ajokilometreistä, kuljetettavista tavaramääristä ja polttoaineen hintakehityksestä.

Kustannuslaskelmissa on huomioitava hankintahinnan lisäksi myös muut tekijät. Huolto- ja ylläpitokustannukset ovat yleensä korkeammat, mutta kuljetettua tavarayksikköä kohden laskettuna ne jäävät pienemmiksi. Kuljettajakoulutus HCT-kaluston käyttöön vaatii myös alkuinvestointeja, mutta on olennainen osa tehokkaan ja turvallisen toiminnan varmistamista.

Polttoainesäästöt muodostavat merkittävimmän kustannushyödyn, mutta myös henkilöstökustannuksissa säästetään, kun sama tavaramäärä voidaan kuljettaa pienemmällä ajoneuvomäärällä. Investoinnin kannattavuus paranee sitä mukaa, kun ajokilometrit ja kuljetettavat tavaramäärät kasvavat. Autamme asiakkaitamme löytämään juuri heidän tarpeisiinsa sopivimman kuljetusratkaisun.

Miten HCT-yhdistelmien käyttöönotto vaikuttaa yrityksen kokonaislogistiikkaan ja kilpailukykyyn?

HCT-yhdistelmien käyttöönotto tehostaa merkittävästi yrityksen kokonaislogistiikkaa vähentämällä tarvittavien kuljetusten kokonaismäärää. Suurempi kuljetuskapasiteetti mahdollistaa tehokkaamman toimitusketjun hallinnan, kun samalla kalustomäärällä voidaan siirtää enemmän tavaraa. Tämä näkyy parantuneena kilpailukykynä ja mahdollisuutena tarjota asiakkaille kustannustehokkaampia kuljetusratkaisuja.

HCT-kaluston käyttö vaikuttaa myös henkilöstöresurssien tehokkaampaan hyödyntämiseen. Kun kuljetusten määrä vähenee, voidaan sama tavaravirta hoitaa pienemmällä kuljettajamäärällä, mikä helpottaa myös kuljettajapulaa. Aikataulusuunnittelu tehostuu, kun kuljetuksia voidaan yhdistellä tehokkaammin.

Ympäristövastuullisuuden merkitys kilpailukyvylle kasvaa jatkuvasti. HCT-yhdistelmien pienemmät päästöt kuljetettua tavaratonnia kohden tukevat yritysten vastuullisuustavoitteita. Tarjoamme monipuolisia HCT-kuljetusratkaisuja, joilla asiakkaamme voivat tehostaa logistiikkaansa ja pienentää hiilijalanjälkeään. Konttikuljetukset ovat erikoisosaamistamme, ja hoidamme niiden lastaukset ja purkaukset tehokkaasti monipuolisella kalustollamme.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Samankaltaiset artikkelit

  • AEO:sta suurin etu on Tullin luottamus

    CARGO HANDLINGILLE AEO-VALTUUTUS Kouvola Cargo Handling Oy sai elokuussa 2025 Tullilta AEO-valtuutuksen. AEO-ohjelman tavoitteena on edistää kansainvälisten toimitusketjujen turvallisuutta. AEO-toimijana Cargo Handling Groupille tulee sekä velvollisuuksia että etuja. Yritys tekee mm. tullausten omavalvontaa ja jatkuvaa riskienhallintaa ja raportoi niistä Tullille. Yrityksen tilat ja tietojärjestelmät pitää olla turvalliset eikä ulkopuolisilla saa olla pääsyä varastoihin tai kuljetus-…

  • KOUVOLA CARGO HANDLING 20 VUOTTA

    20 VUOTTA CARGO HANDLINGIN MATKASSA 7.7.2023 Kouvola Cargo Handling täytti 20 vuotta. En aio pitää historialuentoa, mutta kerron miltä on tuntunut olla mukana Cargo Handlingin matkassa ja firman tarinaa tekemässä lähes alkutaipaleelta asti. URASIIRTO HELSINGIN EROTTAJALTA KOUVOLAAN Olen itse ollut firman perustamisesta lähtien yksi Cargo Handling Groupin osaomistajista ja vuodesta 2006 lähtien mukana myös yrityksen…

  • HUIPPUTULOS TRANSPELTOLAN SQAS-ARVIOINNISSA: 90 %

    TRANSPELTOLALLE MAHTAVA TULOS TURVALLISUUS- JA LAATUARVIOINNISSA Koko Cargo Handling Groupissa oli aihetta iloon huhtikuussa, kun oman kuljetusliikkeemme TransPeltolan SQAS turvallisuus- ja laatuarvioinnin tulos selvisi. Tulos oli kerrassaan mahtava: TransPeltolan toiminta täyttää SQAS-järjestelmän vaateet 90 %:sesti. Kaikkien Euroopan kuljetusliikkeiden keskiarvo on 76 %. Kolmen vuoden välein tehtävä arviointi tähtää jatkuvaan parantamiseen. TransPeltola otti kerralla ison parannusloikan…

  • ASIAKASTYYTYVÄISYYS 9.1/10

    ASIAKASTYYTYVÄISYYDEN HUIPPUARVOSANASTA HUOLIMATTA PALVELUIDEN KEHITTÄMINEN JATKUU Kiitos asiakkaillemme, jotka antoivat meille asiakastyytyväisyyskyselyssä arvosanaksi mahtavan 9.1/10 (kysely toteutettiin lokakuussa 2022, arvosteluasteikko oli 0-10, vastausprosentti 50 %). Parannettavaa kuitenkin löytyy ja palveluiden kehittäminen meillä jatkuu. Itse uskon, että viestintää parantamalla pääsemme monissa asioissa kohti entistä parempaa palvelua. Asiakkaita on siis jatkossa syytä kuunnella entistäkin herkemmällä korvalla. YKSIKIN…

  • KONTTIJUNAN LASTAUS ON TIIMIPELIÄ

    Kun kuulen junan viheltävän konttijunan lähdön merkiksi, tulee aina sama hieno tunne, että olen saanut olla mukana viemässä maailman parhaita suomalaisia vientituotteita maailmalle. Aasiaan olemme kuljettaneet mm. sahatavaraa, sellua ja pakkauskartonkia. Konttijunan koko kapasiteetti (40-60 x 40′ konttia/juna) on varattu yhdelle asiakkaalle, jolloin juna voidaan liikkuu yhtenä kokonaisuutena Vaikka konttijunan lähtö on aina aika juhlallinen…

  • KULJETTAJAHAASTATTELUT ALKAVAT: TOMI NIILO-RÄMÄ

    JUTTUSARJASSA KULJETTAJAT KERTOVAT TYÖSTÄÄN Aloitamme juttusarjan, jossa kuljettajat kertovat työstään. Haastattelemme Cargo Handling Groupiin kuuluvan kuljetusliikkeemme TransPeltolan kuljettajia ja juttelemme maantiekuljetuksista yleisesti. Julkaisemme kuljettajahaastattelut yrityksemme sosiaalisen median kanavissa Facebookissa, Instagramissa ja LinkedIn:ssä. Jutuissa kerromme kuljettajien työpäivistä, erilaisista työtehtävistä ja kalustosta. Kuljettajat kertovat myös vapaa-ajan harrastuksistaan ja mielenkiinnon kohteistaan. TransPeltola työllistää noin 45 kuljettajaa. Osa TransPeltolan…