Kun kuulen junan viheltävän konttijunan lähdön merkiksi, tulee aina sama hieno tunne, että olen saanut olla mukana viemässä maailman parhaita suomalaisia vientituotteita maailmalle. Aasiaan olemme kuljettaneet mm. sahatavaraa, sellua ja pakkauskartonkia. Konttijunan koko kapasiteetti (40-60 x 40′ konttia/juna) on varattu yhdelle asiakkaalle, jolloin juna voidaan liikkuu yhtenä kokonaisuutena Vaikka konttijunan lähtö on aina aika juhlallinen näky, täytyy muistaa, että ennen junan lähtöä valtava määrä ihmisiä on tehnyt paljon työtä aina kaupanteosta tehtaan tuotantoon ja logistiikkaan asti.
Ennakkosuunnittelulla pysytään aikataulussa
Konttijunan lastaus on aina iso ponnistus ja todellista tiimipeliä. Cargo Handling Groupilla yksittäisen konttijunan lastaukseen ja dokumentaatioon osallistuu noin 10 hengen porukka. Koska junan kääntöaika Suomessa on vain muutamia päiviä ja koska hallinnoitava tavara- ja tietomäärä on niin valtava, lastaukset pitää suunnitella ja aikatauluttaa hyvissä ajoin. Joskus junan konttien lastaukset saatetaan tehdä kokonaan tai osittain sahoilla tai tehtailla, mikä aiheuttaa lisää koordinointia myös tehtaan tuotannon ja kuljetusliikkeiden kanssa. Tiedon hallinnassa meillä on apuna huippuunsa trimmattu ja konttijunien lastaukseen räätälöity ICT-ratkaisu, mikä mahdollistaa mm. sen, että lastaustiedot ovat huolitsijoidemme käytettävissä reaaliajassa ja junan dokumentteja voidaan tehdä samanaikaisesti lastausten ollessa vielä käynnissä.
Anu on Kouvola Cargo Handling Oy:n markkinointijohtaja.